Nová Hůrka, vyhlídka Polom a jezero Laka

Typ: Cyklo trasa Vzdálenost: 24.5 km Obtížnost: Těžká Převýšení: 275 m Hodnocení: 80/5

Výlety Šumava, Česká Republika

Mapa

Výškový profil
Body zájmu

Nová Hůrka, vyhlídka Polom a jezero Laka

Jak k parkovišti? Klikněte si na kolonku parkoviště, poté na bod v mapě a potvrdíte tlačítkem OK. Pokud chcete najít trasu, jak se dostat na parkoviště, kliknete na ''Jak se tam dostanu''. Zvolíte svůj výchozí bod a načtou se vám varianty, jak se k parkovišti dostanete.

parkoviště v Nové Hůrce přejedete přes hlavní silnici. Na rozcestí ve tvaru Y zahněte vpravo. K tomuto rozcestí přijedete z druhé strany  na konci výletu. Cyklotrasou č. 33 dojedete k rozcestí Popelní domky , které přejedete rovně a pokračujete dál podél silnice. Na tomto úseku jsou kopečky, pod kterými přejíždíte dřevěné mostíky. Sjezdy jsou sice krátké, ale rychlost zde naberete slušnou. Povrch před i za mostíkem je vždy štěrkový a tudíž na přechodu z asfaltu hrozí smyk! Na rozcestí Hůrecká silnice (zde se nachází  prostorné parkoviště) odbočte doleva a na následném rozcestí ve tvaru Y se dejte opět vlevo. Velmi pěknou asfaltkou vystoupáte Pod Sklářský vrch a následně dojedete k rozcestí U Polomského potoka, kde pokračujte rovně k rozcestí Zámecký les.

V těchto místech se 2 km svezete, minete rozcestník Nad samotami a pokračujte dál v mírném stoupání až na rozcestí Zámecký les. Na tomto rozcestí máte možnost posezení na dřevených lavičkách a přečtení si zajímavosti o Tetřeví stezce. Pokračujte vlevo. Čeká vás 3,5 km náročné stoupání. Těsně pod Polomem je hezká vyhlídka na Velký Javor (nejvyšší hora Bavorskočeského hraničního horského masívu, proto je také označován jako „Král Bavorského lesa"). Na rozcestníku Pod Polomem je krásně vidět, jak si Šumava poradila s kalamitou Kůrovce. Je zde krásný mladý les.

Dalších 5 kilometrů vás čeká nejlepší úsek, jak kvalitou cesty, tak pohodovým sjezdem s úžasnými výhledy do vnitrozemí. Minete rozcestník V zátočině a na rozcestí Rudská křižovatka odbočíte doprava směrem bývalá Hůrka.

Na rozcestí Bývalá St. Hůrka, těsně za nouzovým nocovištěm odbočíte vpravo směrem jezero Laka. Zde vás čeká 2 km stoupání po kamenité cestě. Za potokem odbočte vpravo  a pokračujte stoupáním. Na konci budete odměněni krásným výhledem na jezero Laka. Po prohlídce se vrátíte zpět k Bývalé St. Hůrce. Zde pojedete vpravo a za vteřinu jste u hrobky rodiny Abelů. Je to kouzelné místo s možností posezení, přečtení historie, a to nejen o rodině Abelů.

Dále pokračujte sjezdem. Na nedalekém rozcestí jeďte rovně až do Nové Hůrky. Při výjezdu z lesa přejedete přes potok a podél pěkných chaloupek dojedete až k hlavní silnici, u které je parkoviště.

• Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod)

• Ukázka cesty

• Hůrecká silnice

• Vyhlídka na Velký Javor

• Jezero Laka

• Hrobka rodiny Abelů

Rady a tipy

Doporučujeme s sebou: pití, svačinu – po cestě není žádné občerstvení.

Poznámka: Kliknutím na ikonku Vám bude zobrazena trasa.

• Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod) Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod)

Nabídka ubytování v okolí

Výchozím bodem trasy je parkoviště v Nové Hůrce. Útulný penzion Dvorec se nachází v těsné blízkosti parkoviště u lesa. Je to náš nejoblíbenější rodinný penzion, kam se rádi pravidelně vracíme. Společně s penzionem u Hofmanů na Borové Ladě vřele doporučujeme rodinám s malými dětmi.

Otevřeno: Vstupné:
    Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod) Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod) Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod)
  • Hůrecká silnice Hůrecká silnice

Nabídka ubytování v okolí

Další parkoviště na trase.

Otevřeno: Vstupné:
    nedaleko od rozcestí se nachází Parkoviště Druhé rozcestí, kde pokračujte znovu vlevo.

Kalamita

Charakteristika postav:

Sokol Šumavák, který za doby vládnutí hnízdil na vrcholu Sokol nad Hamerskými svahy nedaleko osady Horská Kvilda. Z tohoto místa měl velký přehled, co se v jeho království děje.

Skřítek Pohraničník, který žil se svými skřítky Poddanými na vrchu Ostrý, kde zapadá slunce za obzor, začíná zde Šumava a schází se všichni jmenovaní na porady.

Čert Přáda a jeho syn Přádík žijí v jeskyních pod Čertovo jezerem, do kterých ale vchod nenaleznete.

Přísný hajný Hynek, který bydlí na hájence na Březníku.

Vílu Martinku můžete spatřit na šumavských slatích, jezerech, ale také na vodopádu Bíla strž.

Žába Vltavka sedí na prameni Teplé Vltavy pramenící z magické Černé hory. Její sestra sedí na prameni Studené Vltavy, který pramení na druhé straně hranice nazývané Bavorsko.

Rys dobrák se vždy objeví tam, kde je potřeba pomoci.

Sojka Zpravodajka hnízdila na Ptačí nádrži nacházející se pod magickou Černou horou. Sojka si občas půjčí, co jí nepatří, ovšem také roznáší zprávy.

Ježibaba Intrikářka, která se tak rychle přesouvá z místa na místo, že je dodnes záhadou, kde se tu vlastně vzala.

Vodníka Pepu najdete zejména na Plešném jezeru.

Medvěda Bambulu, můžete potkat na Medvědí stezce, ale také u Žďáreckého jezírka, kde si sbírá brusinky na svůj likér.

Čmelák Bill a Kelt vstoupí do příběhu později.

Děj:

V dalším díle Vám mílé děti budeme vyprávět, jak se skřítek Pohraničník a jeho kamarádi vypořádali s vichřicí, která zasáhla horu Polom.

Jednoho jarního dne se zima ještě nechtěla vzdát své moci nad Šumavou a dala o sobě znát. Večer se přehnala nad Šumavou sněhová bouře a za ní se začal zvedat silný vítr. Skřítek Pohraničník, již znal z vyprávění sokola Šumaváka, že když na jaře začne hustě sněžit a zvedne se silný vítr, může příjít i pohroma pro lesy v okolí. Neuložil se tedy ke spánku, ale čekal co se toho večera bude dít. Bohužel přišla mohutná vichřice, která napáchala nedaleko na hoře Polom velké škody. Skřítkovi to přiletěla říci sojka Zpravodajka. Ten se sojkou domluvil, aby obletěla všechny přátele a řekla jim, ať jsou druhého dne v pravé poledne na hoře Polom na poradě. Sojka celou noc poctivě létala, aby tuto zprávu řekla všem kamarádům.

Ráno s rozbřeskem sluníčka se vydal skřítek Pohraničník se svými poddanými z vrchu Ostrý, protože tušil, že je bude na místě zkázy potřebovat. Již na rozcestí Zámecký les viděl, jak silný byl v noci vítr a jak velké škody napáchal na lese. Velká část lesa nevydržela pod náporem vichřice a stromy větrem popadaly. Skřítci vystoupali na vrch hory Polom, kde se k poradě v pravé poledne sešli všichni pozvaní. Skřítek Pohraničník navrhl, že nechají les, aby si poradil sám a nebudou tudíž do něj zasahovat. Tu se opět ukázalo, že ježibaba Intrikářka má dlouhé prsty a ta si chtěla prosadit svou. Vědela, že na druhé straně hranice v Bavorsku došlo lidem palivové dříví a mohla by tak popadané stromy dobře prodat a zvětšit svůj tajný poklad, o kterém nikdo nevěděl. Navhrla tedy, aby se les vykácel a dřevo prodalo do Bavorska. Skřítek Pohraničník za tím nehledal nic nekalého, protože rád pomáhal. Skřítek věděl, že kdyby dal hlasovat, dopadne to opět remízou a tak přistoupil na návrh ježibaby. Nesměl ovšem ukázat, že je slabý vládce a proto rozhodl, aby ze dřeva, které bude použitelné, se postavila na hoře Poledník rozhledna. Dále rozhodl, že les se vykácí pouze na jižní straně a na té severní se nechá les, ať si poradí sám. Tím ukázal ježibabě, že je silný vládce i rád pomáhá ostatním. Proti tomuto rozhodnutí již ježibaba Intrikářka neprotestovala, protože věděla, že si přijde na své.

Poddaní skřítci se dali do nelehké práce a začali kácet dřevo na jižní straně hory Polom. Čekala je dlouhá a náročná práce, kterou ovšem dělali s radostí, protože měli rádi skřítka Pohraničníka. Velkým pomocníkem byl méďa Bambula, protože měl velkou sílu a tahal velké kmeny ven z lesa. Bylo tu i hodně legrace, protože si s sebou nezapoměl vzít svůj brusinkový likér. Ježibaba zaletěla do Bavorska a prodávala dřevo, které nosili přes hranici poddaní skřítci, na které dohlížel rys Dobrák. Rys byl u prodeje, aby se zlaťáky nedostaly do rukou ježibaby. Rys dostal dobře zaplaceno, ale netušil, že ježibaba dostala svůj nečestný podíl již dříve. Zlaťáky odevzdal skřítkovi Pohraničníkovi, který je uložil na horší časy. Víla Martinka a vodník Pepa se na těžbě nepodíleli, protože vítr napáchal škody i na slatích a jezerech, které měli víla a vodník na starosti.

Skřítek Pohraničník, vědel, že musí přespat někde poblíž, aby se brzy ráno mohl vypravit na horu Poledník. Sešel k nedalekému nouzovému nocovišti Nová Hůrka, které je tam dodnes a tam přespal. Milé děti budete-li chtít se svými rodiči zde přespat, můžete pouze jednu noc. Musíte dodržovat pořádek a nerozdělávat ohěň. Vše si pěčlivě hlídá přísný hajný Hynek.

Další díl naleznete ve výletu: Poledník, Tříjezerní slať, Hauswaldská kaple

Autor: Jiří Dráb

U jezera Laka

U jezera Laka se nachází v Prášilech a nabízí bezplatné Wi-Fi, parkoviště, apartmány s vlastním posezením, kuchyňským koutem a dalším vybavením. Více informací...

Cena od: 1 581 Kč

U jezera LakaU jezera LakaU jezera LakaU jezera LakaU jezera Laka

Chata U Jakuba

Chata U Jakuba se nachází v Národním parku Šumava v centru Prášil, v nejstarším domě v obci postaveném v roce 1777. Více informací...

Cena od: 324 Kč

Chata U JakubaChata U JakubaChata U JakubaChata U JakubaChata U Jakuba

Ubytování Karolinka

Ubytování Karolinka se nachází v těsné blízkosti botanické zahrady v Prášilech. Nabízí zahradu, terasu bezplatné Wi-Fi a neplacené soukromé parkoviště. Více informací...

Cena od: 811 Kč

Ubytování KarolinkaUbytování KarolinkaUbytování KarolinkaUbytování KarolinkaUbytování Karolinka

Penzion U Michala

Penzion U Michala se nachází v centru Prášil. Penzion nabízí restauraci, bezplatné Wi-Fi, parkoviště, úschovnu kol a lyží, zahradu s dětským hřištěm a další.  Více informací...

Cena od: 1 405 Kč

Penzion U MichalaPenzion U MichalaPenzion U MichalaPenzion U MichalaPenzion U Michala

Bruckneruv Dum

Bruckneruv Dům se nachází v Prášilech. Nabízí vinný bar, saunu, zahradu s dětským hřištěm, parkoviště a bezplatné Wi-Fi.  Více informací...

Cena od: 3 026 Kč

Bruckneruv DumBruckneruv DumBruckneruv DumBruckneruv DumBruckneruv Dum

Penzion Pampeliška

Penzion Pampeliška se nachází v Prášilech. Nabízí soukromou botanickou zahradu, Wi-Fi zdarma, parkoviště, úschovnu kol i lyží. Více informací...

Cena od: 2 648 Kč

Penzion PampeliškaPenzion PampeliškaPenzion PampeliškaPenzion PampeliškaPenzion Pampeliška

Penzion Kovárna

Penzion Kovárna se nachází v Prášilech. Nabízí parkoviště, zahradu, úschovnu zavazadel. Ubytování mají kuchyňský kout, balkin a prostor pro posezení. Více informací...

Cena od: 2 648 Kč

Penzion KovárnaPenzion KovárnaPenzion KovárnaPenzion KovárnaPenzion Kovárna

Villa Karolina ***

Villa Karolina se nachází v Prášilech. Nabízí fitness centrum se saunou a vířivkou, jízdu na konic, bezplatné Wi-Fi a parkoviště. Více informací...

Cena od: 3 351 Kč

Villa KarolínaVilla KarolínaVilla KarolínaVilla KarolínaVilla Karolína

Chata Klubu Českých Turistů **

Chata Klubu Českých Turistů se nachází v Prášilech. Nabízí zahradu, bezplatné Wi-Fi a parkoviště, velkou společenskou místnost, 2 kuchyňské kouty a terasu. Více informací...

Cena od: ???

Chata Klubu Českých TuristůChata Klubu Českých TuristůChata Klubu Českých TuristůChata Klubu Českých TuristůChata Klubu Českých Turistů