Prášily z Nové Hůrky

Typ: Cyklo trasa Vzdálenost: 23.5 km Obtížnost: Těžká Převýšení: 380 m Hodnocení: 80/5

Výlety Šumava, Česká Republika

Mapa

Výškový profil
Body zájmu

Prášily z Nové Hůrky

Jak k parkovišti? Klikněte si na kolonku parkoviště, poté na bod v mapě a potvrdíte tlačítkem OK. Pokud chcete najít trasu, jak se dostat na parkoviště, kliknete na ''Jak se tam dostanu''. Zvolíte svůj výchozí bod a načtou se vám varianty, jak se k parkovišti dostanete.

Fotografie a zajímavosti naleznete v ''Bodech zájmu''.

Z parkoviště v Nové Hůrce přejedete přes hlavní silnici, na prvním rozcestí ve tvaru Y odbočíte doleva a po chvilce doprava směrem jezero Laka. Až minete velmi pěkné opravené chaloupky, tak přejedete přes potok a vjedete do lesa. Již v těchto místech se stoupáním po pěkné asfaltce zahřejete. Kousek za lesem projedete rozcestí rovně a posléze přijedete k hrobce rodiny Abelů. Zde je možnost odpočinku a přečtení historie a to nejen o zmiňované rodině.

Kousek za hrobkou je rozcestí Bývalá Stará Hůrka. Zde pokračujte vlevo k jezeru Laka. Po krátkém sjezdu za potokem odbočte vpravo. Horší cestou  se  stoupáním dostanete k odbočce na jezero. Po zhlédnutí jezera a přečtení zajímavých informačních tabulí, se vrátíte na rozcestí a odbočíte doprava směrem Gsendet. Jestli jste už někdy šlapali na Poledník, tak věřte, že si zde na něj vzpomenete. Příští 2,5 km stojí za to. Z parkoviště na vrchol tohoto stoupání ujedete 6 kilometrů a nastoupáte přes 300 výškových metrů! Jako téměř vždy na Šumavě jste následně odměněni stejně strmým sjezdem, jako byl výšlap. Cesta ve sjezdu byla v roce 2015 štěrková a upravená.

Upozornění: V zimním a jarním období: 15.11. - 15.7. je úsek za jezerem Laka z důvodu ochrany tetřeva hlušce uzavřen. Ovšem přijedete-li na jaře či v červnu, nezoufejte. Vraťte se od jezera Laka k rozcestí Stará Hůrka a odbočte doprava na Vysoké lávky. Příjemným sjezdem dojedete do Prášil, kde se opět napojíte na trasu. Vyhnete se jednomu velmi nepříjemnému stoupání a ušetříte spoustu sil.

Minete rozcestí bývalé Horní Ždánidla (nedaleko od tohoto místa se nachází turistický hraniční přechod Gsenget) a necelý kilometr za ním přijedete na Horní Ždánidla (od jezera Laka až do Prášil objíždíte horu Ždánidla 1309 m. n. m.). Zde pokračujete vlevo a na dalším rozcestí začíná strmý sjezd do Prášil. V Prášilech přijedete na hlavní silnici, kde pokračujete rovně a po necelých 200 m, ještě před Prášilským potokem, můžete navštívit botanickou zahradu a podívat se na bizony. Chcete-li si výlet prodloužit, jeďte od botanické zahrady doleva a napojte se na tento výlet Poledník, Tříjezerní slať, Hauswaldská kaple. Budete-li pokračovat v kratší verzi výlet, odbočte na silnici doprava. Za zatáčkou se můžete zastavit v cukrárně i v restauraci.

Pokračujte ze vsi směrem Železná Ruda. Ještě na konci vsi se můžete zastavit v archeoparku a lanovém centru. Bohužel v roce 2014 byl areál uzavřen, tento rok by měl být znovu otevřen. Kousek za Prášilským potokem je rozcestí, které přejedete rovně (zvyšte opatrnost, přejíždíte přes hlavní silnici), a pak se cyklostezka stočí doleva a dál vede podél hlavní silnice. V těchto místech si prohlédnete soutok Přášilského potoka a Křemelné. Zanedlouho se dostanete na nově otevřený úsek cyklostezky. V lese přijedete k rozcestí u bývalého objektu NP ve tvaru T. Odbočíte-li doleva, dojedete až k parkovišti v Nové Hůrce. Držte se na následném rozcestí rovně po hlavní silnici.

My však máme pro vás jeden báječný tip. Odbočte vpravo a mírným stoupáním po hlavní silnici se dostanete k 3 km vzdálené restauraci na Rovině. Prostředí restaurace a zejména jídlo vás určitě osloví. Z restaurace se sjezdem vrátíte na rozcestí u bývalého objektu NP a pokračujte rovně až k parkovišti. Za lesem se na rozcestí držte rovně a hlavní komunikace vás dovede až k parkovišti.

• Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod) Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod)

Výchozím bodem trasy je parkoviště v Nové Hůrce. Útulný penzion Dvorec se nachází v těsné blízkosti parkoviště u lesa. Je to náš nejoblíbenější rodinný penzion, kam se rádi pravidelně vracíme. Společně s penzionem u Hofmanů na Borové Ladě vřele doporučujeme rodinám s malými dětmi.

Otevřeno: Vstupné:
    Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod) Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod) Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod)
  • Hrobka rodiny Abelů Hrobka rodiny Abelů

Hrobka sklářského rodu Abelů, která se nacházela v osadě Nová Hůrka. Podle pověsti Němečtí vojáci vytáhli nebožtíky z hrobů, tancovali s nimi a poté je rozstříleli. Každý voják, který se tohoto účastnil, prý do půl roka zemřel na infekci z mrtvol. Mezi potomky rodu Abelů patří známý šumavský spisovatel Karel Klostermann.

Osada Nová Hůrka
    Osada začala vznikat po velkých vichřicích mezi lety 1764 až 1777. Šlo o nutnost nějakým způsobem využít dřevo z kalamit. Byla zde vystavěna sklárna a brusírna zrcadel, které patřily rodině Abelů. Poté co se jejich majetek dostal do dražby (1844), se zde vystřídala řada neúspěšných nájemců. V roce 1938  zde stálo 19 domů, ve kterých žilo 288 obyvatel výhradně německé národnosti. Po druhé válce bylo veškeré obyvatelstvo vysídleno a usídlila se zde československá armáda. Armáda zde měla největší vojenskou základnu v rámci výcvikového prostoru Dobrá Voda až do roku 1991.

Hrobka rodiny Abelů Hrobka rodiny Abelů Hrobka rodiny Abelů
  • Jezero Laka Jezero Laka

S nadmořskou výškou 1096m nad mořem je nejvýše položeným jezerem na Šumavě. Jezero je hluboké 3,9 metrů.

Jezero Laka Jezero Laka Jezero Laka Jezero Laka Jezero Laka Jezero Laka
  • Horní Ždánidla Horní Ždánidla

Horní Ždánidla (Steindlberg) nebo také Horní Kamenec, bývala dřevařská osada, ve které v roce 1910 žilo 120 obyvatel v 15 domech. Po druhé světové válce jí zastihl stejný osud jako osady v okolí. Ještě před Prášily projedete místem, kde stávala osada Dolní Ždánidla.

Horní Ždánidla
  • Bizoni v botanické zahradě Bizoni v botanické zahradě

V Botanické zahradě v Prášilech najdete i ohradu s bizony.

Otevřeno: Vstupné:
    Bizoni v botanické zahradě Bizoni v botanické zahradě Bizoni v botanické zahradě
  • Cukrárna Cukrárna

U cukrárny je i místní samoobsluhu a naproti bufet.

Otevřeno: Po - So: 7:00 - 17:00,
    NE: 8:00 - 17:00
    Vstupné:
    Cukrárna Cukrárna
  • Informační středisko Prášily Informační středisko Prášily

Informační středisko v Prášilech. Středisko nabízí informace o historii Prašil a jejich okolí, suvenýry, pohlednice, cyklistické potřeby a v zimě lyžařské vosky, korky.

Poslední aktualizace 3. 4. 2017

Otevřeno: říjen - květen
    St - Ne: 8.30 - 15.30 hod.

červen, září
    St - Pá: 8.30 - 15.30 hod.
    So, Ne: 9.00 - 17.00 hod.

červenec, srpen
    Po - Ne 9.00 - 17.00 hod.
    Vstupné:
  • Archeopark Prášily Archeopark Prášily

Archeopark je po požáru z prosince 2016 mimo provoz!

Zde se dozvíte vše o životě Keltů. Naproti přes cestu můžete navštívit lanové centrum.

Poslední aktualizace 3. 4. 2017

Archeopark Prášily Archeopark Prášily Archeopark Prášily
  • Parkoviště Slunečná Parkoviště Slunečná

Parkoviště se nachází nedaleko Prášil směr Srní.

• Soutok Křemelné a Prášilského potoka Soutok Křemelné a Prášilského potoka

U soutoku Křemelné a Prášilského potoka přejedete přes lávku. Chcete-li vidět jak se říčka Křemelná stane dravou řekou, dáme vám tip na krátkou procházku. Popojeďte si autem zpět do Prášil a jeďte směrem na Srní k nedalekému parkovišti Velký Bor. Od parkoviště vede asfaltová silnice mírným klesáním až k mostu přes řeku. Byli jsme sami překvapeni, na jak krátkém úseku se z dravého potoka stane široká řeka. Prodloužit cestu k tomuto místo můžete i na kole a to tak, že v Prášilech zahnete na hlavní komunikaci doprava, projedete okolo botanické zahrady a necelé dva kilometry za Prášilama přijedete k Velkému Boru. Místo poznáte tak, že se zde nachází památník s mapou. Od památníku pokračujte lesem asfaltkou až k říčce Křemelná. V detektivním seriálu Policie Modrava, byla v jednom z dílů hozená z tohoto mostu puška do řeky.

Soutok Křemelné a Prášilského potoka Soutok Křemelné a Prášilského potoka Soutok Křemelné a Prášilského potoka
  • Šerlův dvůr Šerlův dvůr

I tato osada musela ustoupit vojenskému újezdu Dobrá Voda. Proti proudu Křemelné stávala pila a mlýn, ve kterém se natáčel film Král Šumavy (ve filmu nebyl vidět mlýn ale pouze kulisy). Filmaři nedaleko vytvořili močál, ve kterém se na konci filmu utopila Marie Rysová (Jiřina Švorcová). Po proudu řeky stávala brusírna skla a zrcadel. Rozcestím prochází i prastará Vintířova stezka, která začíná v německém Niederalteichu. Dnes tudy vede také lyžařská Šumavská magistrála.

• Parkoviště Skelná Parkoviště Skelná

Další parkoviště, ze kterého je možné naskočit na trasu. Skelná huť vznikla roku 1654 a zanikla v roce 1970, neboť se nacházela hluboko ve vojenském prostoru.

• Restaurace Rovina Restaurace Rovina

V restauraci si vždy pochutnáme na pečené kachně. Dobíjecí stanice pro elektrokola. Elektrokolo si zde můžete půjčit. Parkování zdarma.

Restaurace Rovina Restaurace Rovina Restaurace Rovina
  • Slatinný potok Slatinný potok

Lávka s tůňkou na Slatinném potoku se nachází v místě, kde to ještě po válce žilo. Na soutoku Slatinného a Sklářského potoka, nedaleko od lávky, ještě na konci 19. století stávala brusírna skla.

Slatinný potok Slatinný potok Slatinný potok

Poznámka: Kliknutím na ikonku Vám bude zobrazena trasa.

• Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod) Parkoviště Nová Hůrka (výchozí bod)

• Parkoviště Slunečná Parkoviště Slunečná

Parkoviště se nachází nedaleko Prášil směr Srní.

• Parkoviště Skelná Parkoviště Skelná

• Restaurace Rovina Restaurace Rovina

Restaurace Rovina Restaurace Rovina Restaurace Rovina

Volby

Milé děti, budeme vám vyprávět příběh, který se stal před mnoha a mnoha lety na západní hranici Českého království na horách se jménem Šumava.

Štastně zde žili naši hrdinové sokol Šumavák, skřítek Pohraničník a jeho poddaní, čert Přáda a jeho syn Přádík, přísný hajný Hynek, víla Martinka, žába Vltavka, rys Dobrák, sojka Zpravodajka, ježibaba Intrikářka, vodník Pepa a věčně veselý medvěd Bambula, který měl rád brusinkový likér.

Charakteristika postav:

Sokol Šumavák, který za doby vládnutí hnízdil na vrcholu Sokol nad Hamerskými svahy nedaleko osady Horská Kvilda. Z tohoto místa měl velký přehled, co se v jeho království děje.

Skřítek Pohraničník, který žil se svými poddanými skřítky na vrchu Ostrý, kde zapadá slunce za obzor, začíná zde Šumava a schází se všichni jmenovaní na porady.

Čert Přáda a jeho syn Přádík žijí v jeskyních pod Čertovo jezerem, do kterých ale vchod nenaleznete.

Přísný hajný Hynek, který bydlí na hájence na Březníku.

Vílu Martinku můžete spatřit na šumavských slatích, jezerech, ale také na vodopádu Bíla strž.

Žába Vltavka sedí na prameni Teplé Vltavy pramenící z magické Černé hory. Její sestra sedí na prameni Studené Vltavy, který pramení na druhé straně hranice nazývané Bavorsko.

Rys dobrák se vždy objeví tam, kde je potřeba pomoci.

Sojka Zpravodajka hnízdila na Ptačí nádrži nacházející se pod magickou Černou horou. Sojka si občas půjčí, co jí nepatří, ovšem také roznáší zprávy.

Ježibaba Intrikářka, která se tak rychle přesouvá z místa na místo, že je dodnes záhadou, kde se tu vlastně vzala.

Vodníka Pepu najdete zejména na Plešném jezeru.

Medvěda Bambulu, můžete potkat na Medvědí stezce, ale také u Žďáreckého jezírka, kde si sbírá brusinky na svůj likér.

Čmelák Bill a Kelt vstoupí do příběhu později.

Děj:

První příběh, který vám budeme vyprávět, bude o tom jak si v horách Šumava, zvolili jeho obyvatelé nového vládce. Sokol Šumavák byl již starý a měl nalétáno mnoho kilometrů nad šumavskými hvozdy. Musel tedy přistoupit k nelehkému kroku a zvolit svého nástupce. Za jeho panování byl v lese pořádek, protože vše řešil moudře a chytře.

Jednoho jarního večera, když slezl ze šumavských strání i ten poslední sníh, oblétl sokol Šumavák všechny pohádkové bytosti a řekl jim, že následného dne proběhne volba nového vládce. Druhého dne se západem slunce se všichni dostavili na vrch Ostrý, kde sokol Šumavák často vysedával a ze skály sledoval, co se děje v okolí. Na volbu přišli všichni: skřítek Pohraničník, medvěd Bambula, čert Přáda, ježibaba Intrikářka, žába Vltavka, sojka Zpravodajka, rys Dobrák, víla Martinka, přísný hajný Hynek i vodník Pepa. Začala tajná volba. Moudrý sokol Šumavák navrhl, že nejlepším kandidátem na jeho místo je skřítek Pohraničník. Jelikož byl moudrý a chytrý, zasadil se aby volba byla správná a demokratická. Milé děti, demokratická znamená svobodná. Nechal tedy všechny pohádkové bytosti, aby usedly k jednacímu stolu a zvolily si svého protikandidáta. V tajné volbě si obyvatelé Šumavy zvolili za druhého kandidáta medvěda Bambulu, který byl neustále veselý, protože pořád pil brusinkový likér.

Sokolovi Šumavákovi se výsledek vůbec nelíbil, protože věděl, že medvěda ovládá ježibaba Intrikářka, ale tuto volbu musel uznat. K té důležité volbě, kde se rozhodovalo mezi skřítkem Pohraničníkem a medvědem Bambulou došlo přesně o půlnoci, když za obzorem jakoby ve znamení důležitosti, začaly znít hromy a blesky. To ale jen ježibaba intrikářka začala kout pikle. Toužila ovládnout Šumavu a proto chtěla, aby vyhrál její kandidát medvěd Bambula, který pil hodně likér a nechal se snadno ovládat. Ve volebním programu měl skřítek Pohraničník, že se zasadí o mír, vše bude řešit čestně a bude panovat spravedlivě. Ježibaba Intrikářka, která se setkala s medvědem Bambulou, mu těsně před tajnou volbou poradila: Budeme dobývat cizí uzemí a zvětšovat svou zemi, zavedeme výběr mýtného na Zlaté stezce a neposlušné trestat vězením. Ježibaba Intrikářka naklonila na svojí stranu také čerta Přádu, vodníka Pepu a sojku Zpravodajku.

Stalo se to, co si nikdo nepřál a tajná volba skončila nerozhodně 5 ku 5. Skřítka Pohraničníka volili rys Dobrák, žába Vltavka, víla Martinka i přísný hajný Hynek. Naopak pro medvěda Bambulu byli ježibaba Intrikářka, čert Přáda, sojka Zpravodajka a vodník Pepa. Podle místního volebního zákona musel rozhodnout svým rozhodujícím hlasem sokol Šumavák, z čehož neměl vůbec žádnou radost.

Sokol Šumavák s neklidem v duši jako svého nástupce určil skřítka Pohraničníka. Věděl, že toho čeká nelehké panování. Než odletěl na zasloužený odpočinek na Strahov, kde se slétají sokoli, přibylo mu na jeho poctivé duši mnoho šrámů.

Další díl „Závody” naleznete ve výletu Čertovo a Černé jezero. Děj se odehrává v místech tohoto výletu.

Autor: Jiří Dráb

U jezera Laka

U jezera Laka se nachází v Prášilech a nabízí bezplatné Wi-Fi, parkoviště, apartmány s vlastním posezením, kuchyňským koutem a dalším vybavením. Více informací...

Cena od: 1 581 Kč

U jezera LakaU jezera LakaU jezera LakaU jezera LakaU jezera Laka

Chata U Jakuba

Chata U Jakuba se nachází v Národním parku Šumava v centru Prášil, v nejstarším domě v obci postaveném v roce 1777. Více informací...

Cena od: 324 Kč

Chata U JakubaChata U JakubaChata U JakubaChata U JakubaChata U Jakuba

Ubytování Karolinka

Ubytování Karolinka se nachází v těsné blízkosti botanické zahrady v Prášilech. Nabízí zahradu, terasu bezplatné Wi-Fi a neplacené soukromé parkoviště. Více informací...

Cena od: 811 Kč

Ubytování KarolinkaUbytování KarolinkaUbytování KarolinkaUbytování KarolinkaUbytování Karolinka

Penzion U Michala

Penzion U Michala se nachází v centru Prášil. Penzion nabízí restauraci, bezplatné Wi-Fi, parkoviště, úschovnu kol a lyží, zahradu s dětským hřištěm a další.  Více informací...

Cena od: 1 405 Kč

Penzion U MichalaPenzion U MichalaPenzion U MichalaPenzion U MichalaPenzion U Michala

Bruckneruv Dum

Bruckneruv Dům se nachází v Prášilech. Nabízí vinný bar, saunu, zahradu s dětským hřištěm, parkoviště a bezplatné Wi-Fi.  Více informací...

Cena od: 3 026 Kč

Bruckneruv DumBruckneruv DumBruckneruv DumBruckneruv DumBruckneruv Dum

Penzion Pampeliška

Penzion Pampeliška se nachází v Prášilech. Nabízí soukromou botanickou zahradu, Wi-Fi zdarma, parkoviště, úschovnu kol i lyží. Více informací...

Cena od: 2 648 Kč

Penzion PampeliškaPenzion PampeliškaPenzion PampeliškaPenzion PampeliškaPenzion Pampeliška

Penzion Kovárna

Penzion Kovárna se nachází v Prášilech. Nabízí parkoviště, zahradu, úschovnu zavazadel. Ubytování mají kuchyňský kout, balkin a prostor pro posezení. Více informací...

Cena od: 2 648 Kč

Penzion KovárnaPenzion KovárnaPenzion KovárnaPenzion KovárnaPenzion Kovárna

Villa Karolina ***

Villa Karolina se nachází v Prášilech. Nabízí fitness centrum se saunou a vířivkou, jízdu na konic, bezplatné Wi-Fi a parkoviště. Více informací...

Cena od: 3 351 Kč

Villa KarolínaVilla KarolínaVilla KarolínaVilla KarolínaVilla Karolína

Chata Klubu Českých Turistů **

Chata Klubu Českých Turistů se nachází v Prášilech. Nabízí zahradu, bezplatné Wi-Fi a parkoviště, velkou společenskou místnost, 2 kuchyňské kouty a terasu. Více informací...

Cena od: ???

Chata Klubu Českých TuristůChata Klubu Českých TuristůChata Klubu Českých TuristůChata Klubu Českých TuristůChata Klubu Českých Turistů