Restaurace Rovina, Zhůří

Typ: Cyklo trasa Vzdálenost: 26.6 km Obtížnost: Střední Převýšení: 314 m Hodnocení: 60/5

Výlety Šumava, Česká Republika

Mapa

Výškový profil
Body zájmu

Restaurace Rovina, Zhůří

Jak k parkovišti? Klikněte si na kolonku parkoviště, poté na bod v mapě a potvrdíte tlačítkem OK. Pokud chcete najít trasu, jak se dostat na parkoviště, kliknete na ''Jak se tam dostanu''. Zvolíte svůj výchozí bod a načtou se vám varianty, jak se k parkovišti dostanete.

Fotografie a zajímavosti naleznete v ''Bodech zájmu''.

Zaparkujete u restaurace na Rovině, která se nachází nedaleko nad Hartmanicemi směrem Prášily, Železná Ruda. Přímo u restaurace se natáčel díl Zmizelé Šumavy Hotel Seno. Od restaurace se stoupáním vydáte jižním směrem po kamenité cestě. Na vrcholu kopečka se vám otevřou nádherné výhledy do vnitrozemí na hrad Kašperk, rozhlednu Svatobor a pod ní na část Sušice. Na rozcestí Pod Březníkem odbočíte doprava k nedaleké kapličce pod Vintířovou skálou. Pak pokračujte na nedaleké rozcestí Pustina (kousek vpravo mimo trasu najdete ruiny z natáčení Zmizelé Šumavy, Doktor na koni). Pak se narozcestí vrátíte a odbočíte doprava, k nedaleké asfaltce v horším stavu, zde zahnete vlevo a sjedete na parkoviště u Dobré Vody.

Na parkovišti odbočíte vlevo a zákazem vjezdu pokračujte do nedaleké Dobré Vody. V Dobré Vodě můžete navštívit muzeum dr. Šimona Adlera. Nenechte si ujít úžasnou vyhlídku do vnitrozemí okolo Sušice. Podél domků se dostanete k hlavní silnici, odbočíte doprava a sjezdem se dostanete do nedalekých Hartmanic.

Na začátku Hartmanic ještě před zrcadlem,odbočíte dvakrát doleva a napojíte se na cyklostezku č. 2103. Po kraťoučkém stoupání vás čeká sjezd do Pekla. Tohoto rozcestí si jen těžko všimnete, protože rozcestník je zarostlý. S tím si ale nelamte hlavu, zbytečně byste se přibrzdili před následujícím proti-kopcem. Dále pokračujte krátkými ostrými kopečky až k vesnici Busil, kde si můžete prohlédnout domky s doškovými střechami (Královácký dvůr). Doporučujeme krátký odpočinek. Za Busilem vás čeká asi nejtěžší stoupání celého okruhu. Ještě před Starou hutí v lese pokračujte rovně.

Od Hartmanic až po Starou Huť se držte vždy lepší cestou. Na rozcestí Stará Huť je další parkoviště, kde můžete nastoupit na tento okruh. Na Staré Huti se dáte rovně. V případě, že zaparkujete na Staré Huti vraťte se kousek na rozcestí a odbočte doprava. Následuje kilometrový sjezd a rovinka na Bývalé Zhůří, kde si můžete u kapličky oddychnout.Kousek za kapličkou naleznete památník z druhé světové války. Po pokochání výhledem do krajiny se vrátíte cca 200 m, zahněte ostře doprava dolů na kamenitou cestu a přejeďte přes Zhůřský potok. Na rozcestí se stejným názvem se dáte vlevo do nepříliš dlouhého stoupání, za kterým následuje ostrý sjezd po štěrkové cestě až k Slatinnému potoku.

Těsně před potokem je vybudováno v cestě umělé koryto pro případ povodní. Dejte si pozor a přibrzďte! U Slatinného potoku je přímo u lávky krásná tůňka, kde se vám může podařit uvidět pstruhy. V těchto místech se ještě koncem 19. století nacházela brusírna skla, ale dnes již v terénu kolem Slatinného potoka mnoho pozůstatků nenaleznete. Dýchne tu na vás atmosféra klidu a pohody. Poté se napojíte na hlavní silnici, kde se dáte vlevo a pojedete rovné k dalšímu parkovišti s menší kapacitou. Toto parkoviště se nachází u rozcestí Skelná. Zaparkujete-li zde pokračujte okolo objektu NP stoupáním k restauraci na Rovině. Před restaurací odbočte doprava na polní cestu k Vintířově skále. Dále se držte popisu od restaurace Rovina.

Zde pokračujte rovně směrem Hartmanice. Od tohoto místa je tříkilometrové stoupání až k restauraci Rovina.

Vstupné a otevírací doba Muzeum Dr. Šimona Adlera:

duben - říjen: úterý - neděle 9.00 - 17.00 (12.00 - 12.30 pauza)                                                               listopad - březen: úterý - neděle 9:00 – 12:00, 12:30 – 16:00

Dospělí: 40Kč

Důchodci, Studenti, Děti do 15let: 20Kč

Rodinné vstupné: 80Kč (rodiče + 1 nebo 2 děti)

• Restaurace Rovina (výchozí bod) Restaurace Rovina (výchozí bod)

Výchozí bod trasy. V restauraci si vždy pochutnáme na pečené kachně. Dobíjecí stanice pro elektrokola. Elektrokolo si zde můžete půjčit.

Otevřeno: Vstupné:
    Restaurace Rovina (výchozí bod) Restaurace Rovina (výchozí bod) Restaurace Rovina (výchozí bod)
  • Vintířova skála Vintířova skála

Na vrcholu hory Březník leží kaplička sv. Vintíře a Vintířova skála. Původní dřevěnou kapličku vyhodili v 50. letech vojáci do povětří. Kaplička byla obnovena v roce 1992, za přispění bavorských věřících.

Otevřeno: Vstupné:
    Vintířova skála Vintířova skála Vintířova skála Vintířova skála Vintířova skála Vintířova skála
  • Dobrá Voda - muzeum Dr. Šimona Adlera Dobrá Voda - muzeum Dr. Šimona Adlera

Muzeum vybudované v roce 1997 na počest židovského historika a rabína Dr. Šimona Adlera, který se zde narodil. Dr. Šimona Adler zahynul jako oběť holocaustu v roce 1944 v koncentračním táboře Osvětim.

Poslední aktualizace 3. 4. 2017

Rodinná: 60 Kč
    Dobrá Voda - muzeum Dr. Šimona Adlera Dobrá Voda - muzeum Dr. Šimona Adlera
  • Busil Busil

Královácký dvůr Busil s kaplí Nejsvětější trojice byl založen kolem roku 1350. Na konci druhé světové války, při postupu americké armády se zde shromáždili mladí němečtí vojáci a chtěli se zde bránit. Američané proti nim zahájili palbu a nebýt paní Beywlové, která vyvěsila bílé prostěradlo, byl by dvůr zničen. Od roku 1948 dvůr chátral, až ho roku 1964 koupil pan Mourek, kterému se podařilo zastavit připravovanou likvidaci. Nedaleko východním směrem se nachází barokní mlýn, kde se natáčel film Obsluhoval jsem anglického krále nebo pohádka Tři životy.

Busil
  • Rozcestí a parkoviště Staré Hutě Rozcestí a parkoviště Staré Hutě

Zde je možnost z parkoviště dalšího nástupu na trasu.

Rozcestí a parkoviště Staré Hutě Rozcestí a parkoviště Staré Hutě Parkoviště
  • Bývalé Zhůří Bývalé Zhůří

Bývalá obec Zhůří byla sídlem jedné z osmi Králováckých rycht. Žilo zde až na šest set obyvatel zhruba ve 100 domech. V roce 1946 měla obec i s přilehlými osadami 1 100 obyvatel. Odehrála se zde jedna z posledních bitev II. světové války, kdy tu houževnatý odpor kladli mladí němečtí vojáci. Dne 4. května 1945 přepadli Němci četu jízdního průzkumu a ukořistili Američanům dva obrněnce M8 a čtyři jeepy. Brzy ráno 5. května vyrazili za hustého deště američtí vojáci na průzkum do vnitrozemí, aby zajistili přistupové cesty a prohledali okolní samoty. Při vstupu do Zhůří, ověšeném bílými prapory, byli vojáci napadeni ukradenými obrněnci a jeepy. Nic netušící Američané byli překvapeni palbou z vlastních zbraní a na samém konci války jich tu deset padlo. Němců padlo 24 a zajato jich bylo 76. Osada byla do roku 1957 úplně zničena a nuceně ustoupila vojenskému prostoru Dobrá Voda.

Bývalé Zhůří Bývalé Zhůří Bývalé Zhůří
  • Slatinný potok Slatinný potok

Prudký sjezd na jehož konci je odvodňovací pruh a za ním lávka s tůňkou na Slatinném potoku. Nacházíte se v místě, kde to ještě po válce žilo. Na soutoku Slatinného a Sklářského potoka, nedaleko od lávky, ještě na konci 19. století stávala brusírna skla.

Slatinný potok Slatinný potok Slatinný potok
  • Rozcestí a parkoviště Skelná Rozcestí a parkoviště Skelná

Další parkoviště, ze kterého je možné naskočit na trasu. Skelná huť vznikla roku 1654 a zanikla v roce 1970, neboť se nacházela hluboko ve vojenském prostoru.

Rozcestí a parkoviště Skelná Rozcestí a parkoviště Skelná

Poznámka: Kliknutím na ikonku Vám bude zobrazena trasa.

• Rozcestí a parkoviště Skelná Rozcestí a parkoviště Skelná

Rozcestí a parkoviště Skelná Rozcestí a parkoviště Skelná
  • Restaurace Rovina (výchozí bod) Restaurace Rovina (výchozí bod)

Volby

Milé děti, budeme vám vyprávět příběh, který se stal před mnoha a mnoha lety na západní hranici Českého království na horách se jménem Šumava.

Štastně zde žili naši hrdinové sokol Šumavák, skřítek Pohraničník a jeho poddaní, čert Přáda a jeho syn Přádík, přísný hajný Hynek, víla Martinka, žába Vltavka, rys Dobrák, sojka Zpravodajka, ježibaba Intrikářka, vodník Pepa a věčně veselý medvěd Bambula, který měl rád brusinkový likér.

Charakteristika postav:

Sokol Šumavák, který za doby vládnutí hnízdil na vrcholu Sokol nad Hamerskými svahy nedaleko osady Horská Kvilda. Z tohoto místa měl velký přehled, co se v jeho království děje.

Skřítek Pohraničník, který žil se svými poddanými skřítky na vrchu Ostrý, kde zapadá slunce za obzor, začíná zde Šumava a schází se všichni jmenovaní na porady.

Čert Přáda a jeho syn Přádík žijí v jeskyních pod Čertovo jezerem, do kterých ale vchod nenaleznete.

Přísný hajný Hynek, který bydlí na hájence na Březníku.

Vílu Martinku můžete spatřit na šumavských slatích, jezerech, ale také na vodopádu Bíla strž.

Žába Vltavka sedí na prameni Teplé Vltavy pramenící z magické Černé hory. Její sestra sedí na prameni Studené Vltavy, který pramení na druhé straně hranice nazývané Bavorsko.

Rys dobrák se vždy objeví tam, kde je potřeba pomoci.

Sojka Zpravodajka hnízdila na Ptačí nádrži nacházející se pod magickou Černou horou. Sojka si občas půjčí, co jí nepatří, ovšem také roznáší zprávy.

Ježibaba Intrikářka, která se tak rychle přesouvá z místa na místo, že je dodnes záhadou, kde se tu vlastně vzala.

Vodníka Pepu najdete zejména na Plešném jezeru.

Medvěda Bambulu, můžete potkat na Medvědí stezce, ale také u Žďáreckého jezírka, kde si sbírá brusinky na svůj likér.

Čmelák Bill a Kelt vstoupí do příběhu později.

Děj:

První příběh, který vám budeme vyprávět, bude o tom jak si v horách Šumava, zvolili jeho obyvatelé nového vládce. Sokol Šumavák byl již starý a měl nalétáno mnoho kilometrů nad šumavskými hvozdy. Musel tedy přistoupit k nelehkému kroku a zvolit svého nástupce. Za jeho panování byl v lese pořádek, protože vše řešil moudře a chytře.

Jednoho jarního večera, když slezl ze šumavských strání i ten poslední sníh, oblétl sokol Šumavák všechny pohádkové bytosti a řekl jim, že následného dne proběhne volba nového vládce. Druhého dne se západem slunce se všichni dostavili na vrch Ostrý, kde sokol Šumavák často vysedával a ze skály sledoval, co se děje v okolí. Na volbu přišli všichni: skřítek Pohraničník, medvěd Bambula, čert Přáda, ježibaba Intrikářka, žába Vltavka, sojka Zpravodajka, rys Dobrák, víla Martinka, přísný hajný Hynek i vodník Pepa. Začala tajná volba. Moudrý sokol Šumavák navrhl, že nejlepším kandidátem na jeho místo je skřítek Pohraničník. Jelikož byl moudrý a chytrý, zasadil se aby volba byla správná a demokratická. Milé děti, demokratická znamená svobodná. Nechal tedy všechny pohádkové bytosti, aby usedly k jednacímu stolu a zvolily si svého protikandidáta. V tajné volbě si obyvatelé Šumavy zvolili za druhého kandidáta medvěda Bambulu, který byl neustále veselý, protože pořád pil brusinkový likér.

Sokolovi Šumavákovi se výsledek vůbec nelíbil, protože věděl, že medvěda ovládá ježibaba Intrikářka, ale tuto volbu musel uznat. K té důležité volbě, kde se rozhodovalo mezi skřítkem Pohraničníkem a medvědem Bambulou došlo přesně o půlnoci, když za obzorem jakoby ve znamení důležitosti, začaly znít hromy a blesky. To ale jen ježibaba intrikářka začala kout pikle. Toužila ovládnout Šumavu a proto chtěla, aby vyhrál její kandidát medvěd Bambula, který pil hodně likér a nechal se snadno ovládat. Ve volebním programu měl skřítek Pohraničník, že se zasadí o mír, vše bude řešit čestně a bude panovat spravedlivě. Ježibaba Intrikářka, která se setkala s medvědem Bambulou, mu těsně před tajnou volbou poradila: Budeme dobývat cizí uzemí a zvětšovat svou zemi, zavedeme výběr mýtného na Zlaté stezce a neposlušné trestat vězením. Ježibaba Intrikářka naklonila na svojí stranu také čerta Přádu, vodníka Pepu a sojku Zpravodajku.

Stalo se to, co si nikdo nepřál a tajná volba skončila nerozhodně 5 ku 5. Skřítka Pohraničníka volili rys Dobrák, žába Vltavka, víla Martinka i přísný hajný Hynek. Naopak pro medvěda Bambulu byli ježibaba Intrikářka, čert Přáda, sojka Zpravodajka a vodník Pepa. Podle místního volebního zákona musel rozhodnout svým rozhodujícím hlasem sokol Šumavák, z čehož neměl vůbec žádnou radost.

Sokol Šumavák s neklidem v duši jako svého nástupce určil skřítka Pohraničníka. Věděl, že toho čeká nelehké panování. Než odletěl na zasloužený odpočinek na Strahov, kde se slétají sokoli, přibylo mu na jeho poctivé duši mnoho šrámů.

Další díl „Závody” naleznete ve výletu Čertovo a Černé jezero. Děj se odehrává v místech tohoto výletu.

Autor: Jiří Dráb

Ubytování Hartmanice

Přesměrování na booking.comAparthotel Hartmanice

Apartmánový dům Hartmanice se nachází v Národním parku Šumava. Nabízí možnost příjezdu na lyžích až k ubytování v lyžařském areálu Hartmanice a studia s bezplatným Wi-Fi a satelitní TV.
Studia mají dobře vybavený kuchyňský kout, posezení a koupelnu s vanou. Další informace zde

Cena od: 973 Kč

Přesměrování na booking.comPenzion Pod Hamižnou ***

Penzion Pod Hamižnou se nachází v Hartmanicích, 17 km od hradu Kašperk. Nabízí zahradu s terasou a grilem, zdarma dostupné Wi-Fi a neplacené parkoviště.

Penzion poskytuje ubytování v pokojích s TV, posezením a koupelnou se sprchou a toaletou. Některé pokoje mají balkon s výhledem do okolní přírody. Na místě můžete využít lyžárnu a úschovnu zavazadel. Další informace zde

Cena od: 919 Kč

Přesměrování na booking.comApartment Stará Pošta

Apartmán Stará Pošta se nachází v Hartmanicích, 28 km od Bodenmais. Nabízí možnost ubytování s domácími mazlíčky, zahradu a bezplatné Wi-Fi připojení ve všech prostorách.

Všechny apartmány mají TV, kuchyni s mikrovlnnou troubou, opékačem topinek, ledničkou i rychlovarnou konvicí a koupelnu s vanou nebo sprchou a ručníky. Další informace zde

Cena od: 1 297 Kč

Přesměrování na booking.comrodinné apartmány ****

Penzion rodinné apartmány se nachází ve městě Hartmanice v Plzeňském kraji, 28 km od německého města Bodenmais a nabízí gril i dětské hřiště. Stojí přímo u sjezdovky, má slunnou terasu a hosté si mohou dát jídlo v restauraci nebo drink v baru. Na místě je soukromé neplacené parkoviště a bezplatné Wi-Fi.

Součástí pokojů je TV s plochou obrazovkou a někdy i posezení. K vybavení patří rychlovarná konvice. Ve vlastní koupelně je vana. Další informace zde

Cena od:1 324 Kč

Přesměrování na booking.comChata Barborka

Chata Barborka se nachází v Hartmanicích v Plzeňském kraji, 29 km od Bodenmais a 50 km od Sankt Englmar. Nabízí terasu, lyžárnu a neplacené soukromé parkoviště.

Apartmány mají posezení, kuchyni se sporákem, mikrovlnnou troubou, ledničkou i rychlovarnou konvicí a koupelnu s vanou nebo sprchou a ručníky. Další informace zde

Cena od: 594 Kč

Přesměrování na booking.comUbytování U Řezbáře

Ubytování U Řezbáře se nachází v Hartmanicích, 26 km od Zwieselu a 30 km od Bodenmais. Nabízí výhled do zahrady a zázemí pro grilování.

Apartmán má TV s plochou obrazovkou a kuchyňský kout s varnou deskou, sporákem a ledničkou. Další informace zde