Z Churáňova na Jezerní a Chalupskou Slať

Typ: Cyklo trasa Vzdálenost: 29.8 km Obtížnost: Střední Převýšení: 245 m Hodnocení: 80/5

Výlety Šumava, Česká Republika

Mapa

Výškový profil
Body zájmu

Z Churáňova na Jezerní a Chalupskou Slať

Jak k parkovišti? Klikněte si na kolonku parkoviště, poté na bod v mapě a potvrdíte tlačítkem OK. Pokud chcete najít trasu, jak se dostat na parkoviště, kliknete na ''Jak se tam dostanu''. Zvolíte svůj výchozí bod a načtou se vám varianty, jak se k parkovišti dostanete.

Fotografie a zajímavosti naleznete v ''Bodech zájmu''.

Z parkoviště na Churáňově vyrazíte severně okolo cedule Churáňov po trase č. 1203. Po chviličce minete Churáňovské chalupy a na nedalekém rozcestí ve tvaru Y s názvem Pod Churáňovem pokračujte vlevo směrem na Mezilesní slať. Záhy minete odbočku zpět na Churáňov a dostanete se k dalšímu rozcestí ve tvaru Y. Zde odbočte doleva a po kamenité lesní cestě vyšlápnete krátké stoupání. Pod Churáňvským vrchem jeďte směrem k již zmiňované Mezilesní slati, kde zahnete doprava na nedalekou Zlatou Studnu.

Od Zlaté Studny pokračujte stoupáním a po 800 m na rozcestí ve tvaru T se napojíte na asfaltku. Zahnete doleva a po pěkné lesní cestě sjedete k Horské Kvildě. Na hlavní komunikace zahněte doleva směrem Kvilda.

Na Horské Kvildě můžete zaparkovat na placeném parkovišti a vyrazit na okruh odtud. Kousek za Horskou Kvildou je odbočka k Jezerní slati, což je další zajímavost na této trase.Po prohlídce slatě se vrátíte na hlavní a pokračujete sjezdem na Kvildu. Při výjezdu z lesa můžete navštívit Jelení výběh (parkoviště a výběh budete mít po levé ruce).V centru Kvildy uvidíte kostel sv. Štěpána, proti kterému je informační středisko. V Kvildě naleznete nespočet restaurací, ubytovacích kapacit i parkovišť.

Od kostela pokračujte ve sjezdu směrem na Borovou ladu podél Teplé Vltavy. Těchto 6,5 km je odpočinkový sjezd až k menšímu parkovišti, u kterého zahněte doleva na Svinnou Ladu.
U informačního střediska se po dřevěné lávce dostanete až k Chalupské slati. Je zde i dětské hřiště a mnoho informačních tabulí.

Od informačního střediska pokračujte doprava směrem na Nové Hutě. Na tomto úseku jedete kolem kouzelných chaloupek. Po příjezdu na hlavní komunikaci odbočíte doleva. Po nepříjemném 2 km dlouhém stoupání se dostanete k penzionu Klostermann. Zde odbočte doleva a již mírnějším stoupání se dostanete až na 2 km vzdálené Pláně (prostorné placené parkoviště). S opatrností přejeďte hlavní komunikaci. (Na obě strany jsou zatáčky, do kterých nevidíte!)

Po 500 m odbočte doprava ke skokanskému můstku. Od můstku se vrátíte zpět na rozcestí, kde zahněte doprava a za chvilku vás čeká sjezd do Churáňova. Na dalším rozcestí u cukrárny zahněte doleva a dojedete zpět k výchozímu bodu – parkoviště Churáňov.

V případě, že se vydáte na trasu z Horské Kvildy, zaparkujete své auto na placeném parkovišti. Vydáte se směrem na Kvildu a první zajímavostí je Tříjezerní slať. Odtud se už držte popisu trasy.

Za předpokladu, že zaparkujete na placeném parkovišti v Kvildě, které se nachází za obcí směrem Horská Kvilda, vydáte se směrem do centra a první zajímavostí bude kostel sv. Štěpána. Od něho pokračujete na Borovou Ladu dle popisu trasy.

Placené parkoviště v Borové Ladě najdete v zatáčce u pošty. Z parkoviště se vydáte směrem Kvilda a za Teplou Vltavou odbočíte doprava na Svinnou Ladu. První zajímavostí bude Chalupská slať.

Další parkoviště na trase naleznete mezi Novými Hutěmi a lyžařským areálem Churáňov. Toto parkoviště je u rozcestí Pláně. S opatrností přejedete hlavní silnici a první zajímavostí bude skokanský můstek. Dále pokračujete dle popisu trasy. U parkoviště a autobusové zastávky v Mechově odbočte vlevo k Hauswaldské kapli. Po osmnácti kilometrech sjedete z hlavní silnice opět na cyklotrasu.

Booking.com

• Churáňov parkoviště (výchozí bod)

• Zlatá studna

• Odbočka na Jezerní slať (WC, parkoviště)

• Jezerní slať s rozhlednou

• Jelení výběh

• Kostel sv. Štěpána

• Informační středisko Kvilda

• Muzeum Kvilda

• Chalupská slať

• Skokanský můstek Churáňov

Poznámka: Kliknutím na ikonku Vám bude zobrazena trasa.

• Churáňov parkoviště (výchozí bod) Churáňov parkoviště (výchozí bod)

Z parkoviště pokračujete ve směru šipky na Churáňov.

Otevřeno: Vstupné:
    Churáňov parkoviště (výchozí bod) Churáňov parkoviště (výchozí bod)

Jak podnikali s Rašelinou

Milé děti, budeme vám vyprávět příběh, který se stal před mnoha a mnoha lety na západní hranici Českého království na horách se jménem Šumava.

Štastně zde žili naši hrdinové sokol Šumavák, skřítek Pohraničník a jeho poddaní, čert Přáda a jeho syn Přádík, přísný hajný Hynek, víla Martinka, žába Vltavka, rys Dobrák, sojka Zpravodajka, ježibaba Intrikářka, vodník Pepa a věčně veselý medvěd Bambula, který měl rád brusinkový likér.

Charakteristika postav:

Sokol Šumavák, který za doby vládnutí hnízdil na vrcholu Sokol nad Hamerskými svahy nedaleko osady Horská Kvilda. Z tohoto místa měl velký přehled, co se v jeho království děje.

Skřítek Pohraničník, který žil se svými poddanými skřítky na vrchu Ostrý, kde zapadá slunce za obzor, začíná zde Šumava a schází se všichni jmenovaní na porady.

Čert Přáda a jeho syn Přádík žijí v jeskyních pod Čertovo jezerem, do kterých ale vchod nenaleznete.

Přísný hajný Hynek, který bydlí na hájence na Březníku.

Vílu Martinku můžete spatřit na šumavských slatích, jezerech, ale také na vodopádu Bíla strž.

Žába Vltavka sedí na prameni Teplé Vltavy pramenící z magické Černé hory. Její sestra sedí na prameni Studené Vltavy, který pramení na druhé straně hranice nazývané Bavorsko.

Rys dobrák se vždy objeví tam, kde je potřeba pomoci.

Sojka Zpravodajka hnízdila na Ptačí nádrži nacházející se pod magickou Černou horou. Sojka si občas půjčí, co jí nepatří, ovšem také roznáší zprávy.

Ježibaba Intrikářka, která se tak rychle přesouvá z místa na místo, že je dodnes záhadou, kde se tu vlastně vzala.

Vodníka Pepu najdete zejména na Plešném jezeru.

Medvěda Bambulu, můžete potkat na Medvědí stezce, ale také u Žďáreckého jezírka, kde si sbírá brusinky na svůj likér.

Čmelák Bill a Kelt vstoupí do příběhu později.

Děj:

Druhého dne se skřítek Pohraničník probudil s dobrým pocitem, že si všichni užili chytání ryb a zažili dobrou zábavu. Ovšem zpráva, že se v jeho rajónu nachází zlato ho přivedla k různým myšlenkám. Jak jsme se již zminovali, měli všichni uložené zlaťáky, které skřítek ukrýval na vrchu Ostrý. Přemýšlel tedy, jak by se zlatem naložil.

K večeru když k němu zalétla na poradu sojka Zpravodjka, dal jí jeden úkol. Skřítek vědel, že kdesi v Českých Budějovicích směrem na Římov hnízdí velmi chytrý a podnikavý čmelák Bill. Požádal sojku, ať pro něj zalétne a přiletí s ním zpět. Ten by mohl vědet co podniknout se zlatem, které se nachází u soutoku Hamerského potoka a říčky Vydry.

Sojka Zpravodajka nelenila a zaletěla pro čmeláka Billa, který velmi ochotně přiletěl na vrch Ostrý, aby poradil skřítkovi Pohraničníkovi. Vyslech si, kde se zlato nachází a navrhl, aby se šli na místo podívat. Dorazili k soutoku říčky Vydry a Hamerského potoka, kde si čert Přáda všiml na dně žlutých kamínků, aniž tušil, že je to zlato. Čmelák Bill potvrdil skřítkovi jeho domněnku a řekl mu, že se doopravdy jedná o zlato nebývale vysoké kvality. Navrhl, že se projdou proti proudu Hamerského potoka, aby zjistili jak je potok bohatý na ložiska zlata. Šli tedy mírným stoupáním až k pramenu, který se nachází na Mezilesní slati, ze které Hamerský potok vyvěrá. Ještě jednu velkou výhodu mělo naleziště zlata právě na tomto místě. Sokol Šumavák nechal kdysi okolo svojí hory se stejným názvem, která se vypíná nad Hamerským potokem, zbudovat Zlatou stezku, po které se do Českých krajů dovážela z Bavorska sůl. Stezka vedla okolo hájenky na Březníku a Luzenským údolím, kde překračuje státní hranici a měl jí na dohled přísný hajný Hynek. Jestli vědel sokol Šumavák, že se v Hamerském potoce nachází zlato, to nikdy nikomu neřekl.

Na Mezilesní slati si všimli, že se zde nachází obrovská ložiska rašeliny. Čmelák Bill vědel, že i ta se dá dobře prodat . Rašelina se používala v lázních Třeboň na léčivé procedury, dá se s ní topit, používá se i jako podestýlka pro dobytek a v neposlední řadě je pro ní odbyt i ve sklárnách. Čmelák vše zrale uvážil a navhl skřítkovi toto. Než se pustí do těžby zlata, což se musí důkladně připravit, ať nejdříve zkusí prodat rašelinu a naučí se podnikat. Skřítek Pohraničník se čmelákem Billem zašli vše probrat za přísným hajným Hynkem na nedaleký Březník. V jeho hájence zasedli k poradě. Hajný Hynek řekl, že se mu nápad s těžbou rašeliny líbí, protože dá práci všem co žijí v okolí. Měl ovšem podmínku. Mezilesní slať chtěl zanechat jako chráněnou oblast. Jako místo vhodné pro těžbu rašeliny určil Chalupskou slať, která se nacházela nedaleko jižním směrem.

Čmelák Bill zalétl zajistit odbyt na rašelinu do lázní Třeboň. Když přiletěl do lázní v Třeboni a řekl jim, že ví o rašelině na Šumavě a jestli by jí nechtěli koupit. Místní šéf řekl, že mají vlastní ložiska rašeliny, které pokrývájí jejich potřeby, ale proč nevyzkoušet rašelinu odjinud a nezjistit jestli nemá také nějaké výhody. Domluvili se, ať čmelák Bill vyřídí na Šumavě, že si třebonští jednu várku za výhodnou cenu na zkoušku koupí.

Skřítek Pohraničník se vrátil na vrch Ostrý. Večer, když za ním sojka zaletěla na poradu, jí řekl, ať všechny obletí, aby se za tři dny dostavili na Chalupskou slať. Všichni měli dostatek času, tak účast slíbili. O zlatu jim zatím nic neřekl, aby zůstali nohama na zemi a naučili se nejdříve podnikat s rašelinou.

Za tři dny se všichni sešli na Chalupské slati k poradě. Čmelák Bill všem přítomným řekl, že má z lázní v Třeboni zakázku na jednu fůru na zkoušku. Ještě jednu dobrou radu dostal v Třeboni. Tam mu řekli, ať si zhotoví lopaty a rašelinu vypichují do takzvaných cihliček. Ty se lépe převážejí a zpracovávají. Všichni to přivítali a pustili se do práce. Čmelák Bill řekl skřítkovi Pohraničníkovi, ať se nespoléhají jenom na lázně v Třeboni, protože nevědí, jestli si budou brát i další fůry. Skřítek Pohraničník nelenil a vydal se jako správný vůdce schánět další zájemce na koupi rašeliny. O rašelinu měli zájem hlavně všichni co měli doma dobytek a využívali rašelinu jako podestýlku. Část rašeliny dali sušit do stodol, aby jednou vyzkoušeli jestli se hodí k topení, jak říkal čmelák Bill.

Vše ovšem nešlo tak hladce jak si všichni mysleli. Ukázalo se, jak bylo moudré nezačínat podnikat rovnou se zlatem, ale nejdříve se vyučit na něčem snazším. Když skřítek domluvil cenu u prvního stavení, myslel si, že takovou cenu domluví i jinde a ejhle. V dalším stavení mu pan domácí navrhl cenu o třetinu nižší nebo ať si rašelinu nechá. Šel tedy dále a když jednal s dalším statkářem o ceně, nabídl mu cenu zase jinou. Zjistil, že bude muset s každým uzavřít trochu jinou dohodu, nebo udělat výhodnou cenu za větší odběr a tu tvrdě dodržovat. Nápad s dobrou cenou při odběru většího množství se ukázal jako geniální. Většina odběratelů přistoupila na lepší cenu a vzala více rašeliny. Jen hlupácí brali menší množství a platili více.

Jak moudrá byla rada čmeláka Bila nespoléhat se pouze na první nejistý obchod se ukázalo v zápětí. Z lázní Třebon přišla od čmeláka Billa, který jim dělal zástupce smutná zpráva. V Třeboni uznávali kvalitu šumavské rašeliny, ale převoz cenu, tak prodražil, že sem jim rašelina nevyplatila kupovat.

Zlaťáky, které dostali za rašelinu schoval skřítek Pohraničník na horší časy u sebe na vrchu Ostrý.

Příště se již naši hrdinové pustí s nabytými zkušenostmi do rýžování zlata! Tato pohádka se nachází ve výletě Horská Kvilda, Pechler a zpět, kde se ve skutečnosti zlato těžilo.

Autor: Jiří Dráb

Přesměrování na booking.comHorský Hotel Dobrá Chata ***

Horský Hotel Dobrá Chata stojí přímo u vleku a sjezdovek lyžařského areálu Zadov-Churáňov a v blízkosti Národního parku Šumava. Nabízí bezplatné Wi-Fi a pokoje s kabelovou TV.  Další informace zde

Cena od: 1 094 Kč

Přesměrování na booking.comEA Hotel Churáňov ***

Penzion Farma Žleby se nachází na okraji města a nabízí výhled do údolí a na horu Plechý, bezplatné Wi-Fi a mnoho volnočasových aktivit. Všechna studia jsou prostorná a mají vlastní koupelnu se sprchovým koutem, vybavený kuchyňský kout a šatnu. Další informace zde

Cena od: 1 386 Kč

Přesměrování na booking.comSporthotel Olympia ***

Sporthotel Olympia se nachází v Národním parku Šumava a nabízí ubytování ve wellness hotelu, nepřetržitě otevřenou recepci a Wi-Fi zdarma ve společných prostorách.  Další informace zde

Cena od: 1 027 Kč

Přesměrování na booking.comSelská Chalupa

Selská chalupa se nachází v obci Stachy, v blízkosti národního parku Šumava a pouhých 6 minut chůze od lyžařského areálu Kobyla. Svým hostům nabízí sezónní venkovní bazén, zahradu a restauraci. Nejbližší lyžařský vlek v areálu Zadov Churáňov je vzdálený 4 minuty chůze odtud. K dispozici je Wi-Fi zdarma. Další informace zde

Cena od: 2 432 Kč

Přesměrování na booking.comPenzion Stachy

Penzion Stachy se nachází ve Stachách. Penzion má terasu, výhled do zahrady a bar, do kterého si můžete zajít na drink. Na místě je neplacené soukromé parkoviště. Další informace zde

Cena od: 547 Kč

Přesměrování na booking.comPenzion Benešova Hora ***

Penzion Benešova Hora se nachází v klidné lokalitě u pohoří Šumava a má venkovní bazén, dětské hřiště a velkou zahradu. Restaurace má vlastní terasu, která je ideálním místem pro pohodlné venkovní stravování. Další informace zde

Cena od: 1 243 Kč

Přesměrování na booking.comEKOstatek Michalov

EKOstatek Michalov se nachází v obci Stachy, 40 km od města Bodenmais, a nabízí sezónní venkovní bazén, bezplatné Wi-Fi připojení k internetu a soukromé neplacené parkoviště. Další informace zde

Cena od: 2 000 Kč

Přesměrování na booking.comPenzion Ekosport

Tento nekuřácký penzion se nachází v sousedství Národního parku Šumava, 3 km od lyžařských vleků a rozhledny v Javorníku. Nabízí venkovní bazén, saunu a dětské hřiště.

Penzion Ekosport má ve všech prostorách bezplatné Wi-Fi. Ve společenské místnosti mohou hosté sledovat TV. Další informace zde

Cena od: 1 270 Kč

Přesměrování na booking.comHotel Krasna Vyhlidka

Hotel Krásná Vyhlídka se nachází na pomezí Národního parku Šumava a jeho součástí je terasa s malebným výhledem do údolí.

Hotel Krásná poskytuje pokoje s koupelnou, sprchou a bezplatným Wi-Fi. K některým čtyřlůžkovým pokojům patří balkon. Další informace zde

Cena od: 1 054 Kč

Přesměrování na booking.comPenzion Rankl-Sepp

Penzion Rankl-Sepp se nachází ve Stachách, 39 km od německého města Bodenmais. Na místě je soukromé neplacené parkoviště.

Všechna apartmá zahrnují TV a rychlovarnou konvici. Součástí je i vlastní koupelna. Penzion Rankl-Sepp poskytuje bezplatné Wi-Fi ve všech prostorách. Další informace zde

Cena od: 1 297 Kč

Přesměrování na booking.comApartmány Maruška

Apartmány Maruška se nachází v obci Stachy, 39 km od města Bodenmais. Nabízí ubytování s bezplatným Wi-Fi a neplacené soukromé parkoviště.

Vybavení všech apartmánů zahrnuje TV s plochou obrazovkou a kuchyňský kout s mikrovlnnou troubou a ledničkou. Nechybí ani vlastní koupelna s přezůvkami a bezplatnými toaletními potřebami. Ložní prádlo a ručníky jsou zajištěny. Další informace zde